Vill ni ha inspiration till läslust eller att skapa berättelser i ord och bilder?
Jag besöker gärna er skolklass eller håller en kurs. Även digitala besök går att ordna.

PIA NIEMI • PICTUS
Jag är medlem i Svenska Tecknare, Illustratörcentrum, Författarcentrum och Läromedelsförfattarna.
Jag arbetar som illustratör, grafisk formgivare och barnboksförfattare.
Jag inspirerar/utbildar genom skapande skola, elevens val, workshops, studiedagar och kurser.
Mina elever/deltagare är förskola-vuxna (besöken anpassas efter ålder).

BESKRIVNING
Jag kan göra en barnbok från scratch: text, illustration och formgivning. Till vardags illustrerar/formger jag bland annat läromedel för låg- och mellanstadiet, som lästräningsböcker, övningsböcker och faktaböcker om djur och natur. Jag har också författat 9 barnböcker som gärna används som lästräningsböcker i skolan. Min debutbok har temat ”döden” och är en finstämd och lättillgänglig berättelse om när min egen mormor blev sjuk och gick bort. De övriga böckerna är vardagsäventyr med den godtrogna tanten Siv, hennes otroligt lata hund Johansson, väninnan Rut och barnen Aron och Nora, som förstås är smartast. (LUSguide, spannet p.11-12).

FÖR ATT ÖKA BERÄTTAR-, LÄS- OCH SKAPARLUSTEN ERBJUDER JAG:
• författarbesök
• illustratörsbesök
• workshop
• studiedag för pedagoger
• kurser (enligt önskemål)

FEEDBACK
”Vi upplever att detta projekt har varit en inspirationskälla för våra elever i att gå vidare i sin skrivprocess. Barnen har uppskattat skrivprojektet och visat stor arbetsglädje. Pia är inspirerande och entusiastisk och förmedlar sitt budskap på ett medryckande sätt. Med sin breda profession som både författare och illustratör, är hon en stor tillgång i arbetsprocessen tillsammans med skolbarnen.”
Sofia Karlsson, Marie Rapp och Brittmarie Friberg, Åbymoskolan, Norrköping

”Kan inte du bli lärare? I vår skola, i vår klass?”
Pojke i åk 3 reflekterar vid lunchbordet, Norrköping

”Tack för jättefina dagar! Du har verkligen gett massor av inspiration till fortsatt arbete! Tack även för alla tips du delat med dig av. Jag ser fram emot nästa gång vi ses, förhoppningsvis redan i höst.”
Ms. Norberg, Engelska Skolan, Sundsvall

**************************************************************************************

VÄLJ BLAND OLIKA ALTERNATIV, de flesta går även boka som digitala besök.
(1 lektion=max 60 minuter)

• MÖT EN FÖRFATTARE/ILLUSTRATÖR – rekommenderad tidsåtgång: från 1 lektion/klass, ålder 6-19 år
Att ha ett kreativt yrke. Jag börjar med att läsa ur någon av mina böcker. Sedan berättar jag hur det är att frilansa som illustratör/grafisk formgivare/författare och hur man gör en bok: allt från att bygga upp dramatiken i berättelsen till att göra illustrationer. Jag visar också böcker/illustrationer som jag gjort och varför olika typer texter behöver olika slags bilder. Vi avslutar med att hitta på en saga tillsammans.

• VI GÖR TECKNADE SERIER – rekommenderad tidsåtgång: 2 lektioner/klass, ålder 7-19 år
Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare, därefter visar jag hur man kan göra uttrycksfulla bilder/texter till en berättelse, som kroppsspråk, pratbubblor och symboler. På en eller några sidor får så eleverna rita en egen serie med början-mitt-slut.

• VI HITTAR PÅ EN SAGA OCH RITAR – rekommenderad tidsåtgång: 2 lektioner/klass, ålder 4-7 år
Jag berättar kort och enkelt om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare och vad som behövs för att det ska bli en spännande eller rolig berättelse. Jag visar också hur man berättar med bilder. Tillsammans hittar vi på en saga som barnen får rita varsin bild till. Vi gör en liten utställning och barnen får berätta om sin bild.

• VI MÅLAR EN BILDERBOK eller EN ZINE – rekommenderad tidsåtgång: 2 lektioner/klass, ålder 8-19 år
Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare och vad som behövs för att det ska bli en spännande eller rolig berättelse. Jag visar också hur man berättar med bilder. Därefter får eleverna varsin bit text (varsin sida) att illustrera alternativt hittar vi på en berättelse tillsammans. De färdiga bilderna/sidorna kan sedan sättas ihop så att det blir en bok. En ZINE är en minibok med tre uppslag som viks av ett ark papper. Notera att det finns bilderböcker/grafiska romaner (enbart bilder) även för ungdomar/vuxna.


• BARNS RÄTT
– rekommenderad tidsåtgång: 2 lektioner/klass, ålder 4-18 år
Innan mitt besök har ni förberett er genom att jobba med Barnkonventionen och Barns Rätt på valfritt sätt. Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare och visar hur man kan teckna känslor och påminner sedan barnen/ungdomarna om vilka rättigheter de har. Eleverna får därefter måla en bild inspirerad av Barns Rätt. När alla barn är klara kan de ha en utställning där de som vill får berätta om sitt alster.

• VI MÅLAR FAKTABILDER OM DJUR – rekommenderad tidsåtgång: 2 lektioner/klass, ålder 4-18 år
Innan mitt besök har ni förberett er genom att jobba med att forska om valfritt djur. Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare och visar hur man kan teckna. Eleverna får därefter måla en bild av sitt djur. När alla barn är klara kan de ha en utställning där de som vill får berätta om sitt alster.

• VI SKAPAR EN RIKTIG BOK med egna texter och bilder – rekommenderad tidsåtgång: från 2,5 dagar/klass, ålder 9-19 år. Workshopen innehåller alla de kunskapskrav Lgr11 har för svenska i åk 3.
Dag 1 – Att skriva en berättelse. Jag läser ur någon av mina böcker. Sedan berättar jag hur det är att frilansa som illustratör/grafisk formgivare/författare och hur man gör en bok: allt från att bygga upp dramatiken i berättelsen till att göra illustrationer. Jag visar också böcker/illustrationer som jag gjort och varför olika typer texter behöver olika slags bilder. Eleverna, som arbetar i par, får skriva egna berättelser med min hjälp. Vi pratar även om innehåll och normer/mångfald.
Dag 2 – Att illustrera. Jag visar och berättar om hur man berättar med bilder. Eleverna får illustrera sina berättelser med min hjälp.
Dag 3 – Vi gör klart och sammanfattar de tidigare dagarna. Eleverna får göra klart sina arbeten och jag går igenom dem med varje elevpar. Tillbaka i min ateljé sätter jag ihop materialet till en tryckfärdig pdf. Materialet skickas sedan till ett tryckeri så att eleverna kan få en riktig bok med alla berättelser – en uppskattad gåva till skolavslutningen!

• ATT BERÄTTA OM DET SVÅRA – rekommenderad tidsåtgång: 1-2 lektioner/klass, ålder 6-19 år
När jag gick i skolan blev min mormor sjuk och dog i cancer. Min debutbok ”Jag längtar efter mormor” handlar om just det. Att skriva och rita om det som är svårt – eller att läsa om det är viktigt för att få bearbeta det som hänt.
Jag läser min bok ”Jag längtar efter Mormor” och berättar om hur boken kom till. Vi pratar om hur det är att mista någon man håller av, oavsett om det är ett husdjur eller nära anhörig. Finns det annat som kan kännas jobbigt? Eleverna får måla en bild eller skriva en kort text om något de väljer själva. De som vill får berätta om sitt alster.

• ALLA DESSA KÄNSLOR! – rekommenderad tidsåtgång: 1-2 lektioner/klass, ålder 4-19 år
Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare och vad som behövs för att det ska bli en spännande, sorglig eller rolig berättelse. Jag visar också hur man berättar med bilder: hur visar man känslor i en bild? Vilka känslor finns det? Eleverna får välja en känsla och teckna/måla/skriva för att uttrycka den på sitt alldeles egna sätt. Vi avslutar med en liten utställning där de som vill får berätta om sitt alster.

• LETTERING/BOKSTAVSILLUSTRATION – rekommenderad tidsåtgång: från 2 lektioner/klass,
ålder 11-19 år
Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare, därefter berättar jag om och visar olika bokstävers uttryck samt grunderna i lettering/bokstavsillustration. I dagens digitala värld har en vacker handstil blivit en konstform, men att kunna skriva skrivstil till vardags kan vara underskattat! Därför visar jag även nyttan och nöjet med vanlig, hederlig skrivstil. Bokstäver kan också vara fantasifulla och förstärka ett budskap! Eleverna får göra övningsuppgifter och egna bokstavsillustrationer.

• VI DESIGNAR EN EGEN DRAKE – rekommenderad tidsåtgång: 1-2 lektioner/klass, ålder 8-19 år
Sundsvall är bland annat känt för de fina drakarna som pryder stadens gator på sommaren. Jag har designat/målat tre stadsdrakar till Stenstan, Sundsvall och ett sjöodjur till Östersund. Här berättar jag om hur jag gick tillväga och eleverna får själva designa sina egna drakar eller odjur.

• SKRÄDDARSYTT
Har ni egna tankar och idéer om vad ni önskar – kanske ska ni jobba efter ett särskilt tema eller i ett längre projekt? Kontakta mig så kan vi tillsammans ”skräddarsy” en eller flera lektioner.

• STUDIEDAG/KURS
Jag håller även studiedagar för pedagoger och kurser i kreativt skapande för både barn och vuxna. Kontakta mig med era önskemål!

**************************************************************************************

ARVODE
Jag följer Författarcentrums rekommendationer, se deras hemsida HÄR eller ladda ner deras arvodeslista HÄR. Jag har F-skattsedel och därmed gäller priser inkl. soc. avgifter samt 25% moms på besöken. Resor och eventuella hotellkostnader tillkommer.

ANSÖK OM PENGAR TILL SKAPANDE SKOLA
Precis som tidigare kan man söka för förskoleklass, 1-9 och särskolan inom grundskolan. Här finns mer information och ansökningsblankett: Kulturrådet/Skapande skola.

VÄLKOMMEN att boka mig för Skapande Skola via Författarcentrum, eller kontakta mig direkt (även ”digitala besök”)
Mejla mig pia@pictus.se eller använd kontaktformuläret HÄR. Skriv ”SKAPANDE SKOLA” i ämnesfältet.
Det går också bra att ringa mig: 070-240 28 40.

**************************************************************************************

20150123_mormor

SoJ paket 1SoJ paket 2

 

 

Egna böcker (text & illustration)

2020 Inte så, Nalle! (i samarbete med leg. logoped Astrid Frylmark)
2007 Jätteglassen
2007 Fångsten
2007 Snömonstret
2007 Väsktjuven
2001 Spökhuset
2001 Flaskposten
2001 Rymdskeppet
2001 Siv möter Johansson
2000 Jag längtar efter Mormor

Illustrationer – uppdragsgivare: Sanoma Utbildning (fd. Bonnier Utbildning), Gleerups, SICA, OrdAF, Studentlitteratur, Olika Förlag m.fl.

Jag har illustrerat en mängd läromedel, många av dem i samarbete med läromedelsförfattaren Karin Danielsson. Jag har också illustrerat bilderböckerna om Mormor och Morfar: Älgfångardagen och andra busigheter, Fastna med rumpan-dagen och Peta i brasan-dagen  av Cecilia Rihs (Olika Förlag AB), samt högläsningsboken Stina och Olle av förskolepedagogen och författaren Anette Dinnetz.